10 tips voor het schrijven van social media posts

Eerder schreef ik over hoe je zelf goede webteksten kunt schrijven. Deze week neem ik je mee in de wereld van Social Media en het schrijven van goede posts. Ook hier geldt: zorg dat de basis goed staat. Denk je aan jouw persona en het formuleren van een doel per tekst? Doelen per tekst kunnen zijn: informeren, instrueren, opiniëren, overtuigen, activeren of amuseren.

1. Schrijf vaak

Zie ieder post als een experiment. Gebruik posts om te ontdekken bij welke berichten je volgers op de ‘like’ knop klikken of reageren. Maak een notitie van de posts die het goed doen en welke niet.

2. Bekijk posts van anderen

Laat je inspireren door anderen, dat doen ze waarschijnlijk ook door jou ;-). Kijk wat je opvalt aan deze posts – wat doen zij goed en hoe kun je dit bij je zelf toepassen?

3. Lees vanuit jouw persona

Lees jouw post terug met jouw persona in je hoofd en stel jezelf de volgende vragen:
– Zou ik stoppen met scrollen door dit bericht?
– Deel ik behulpzame informatie?
– Past deze bij mijn missie?
– Zou ik dit bericht leuk vonden?
– Spreek ik rechtstreeks tot mijn ideale klanten?

4. Gebruik actieve zinnen

Kom snel ‘to the point’ door actieve binnen te gebruiken. Je teksten worden scherper en gemakkelijker te lezen. Lees meer informatie en bekijk een voorbeeld in mijn blog over ‘Webteksten’ (punt 3).

5. Hashtag onderzoek

Doe een gedegen hashtag onderzoek (op Instagram en Twitter). Typ hashtags in en kijk naar de populariteit. Kijk hierbij naar welke hashtags populair zijn in jouw vakgebied en gebruik deze (maximaal 25). Gebruik geen hashtags met 1.5 miljoen resultaten, je verdwijnt in de massa. Next level marketing: probeer je eigen hashtag populair te krijgen zodat anderen deze ook gebruiken.

6. Gebruik de juiste keywords

Gebruik de juiste keywords en zoekwoorden. Hiermee vergroot je jouw bereik en spreek je daarnaast de juiste mensen aan. Maak een lijst met woorden waarop jouw ideale klant zoekt en gebruik deze. Overdrijf dit niet, want de leesbaarheid staat voorop. We kunnen hier samen een gedegen onderzoek naar doen. 

7. Gebruik call to actions

Zorg dat de lezer aan het einde van de post actie onderneemt. Verwijs ze naar meer informatie (verkeer naar website), vraag om een reactie, of om een vriend te taggen. Hiermee vergroot je de kans dat een volger / liker iets onderneemt.

8. Trek direct de aandacht

Begin niet inleidend aan je post, maar kom direct tot de kern. Hiermee heb je direct de aandacht van je volger en lezen ze eerder verder. Hoe starten met een post? Wissel af: start eens met een quote, een vraag of een stelling. 

9. Tone of voice

Ontwikkel een tone of voice die past. Pas je toon aan, aan het doel wat je wilt bereiken met de post: informeren, instrueren, opiniëren, overtuigen, activeren of amuseren. Zorg dat de teksten uitstralen wat je als bedrijf wil uitstralen (positief, eerlijk, deskundig, ….) en zorg dat het taalgebruik aangepast is aan de doelgroep.

10. Redigeren

Laat iemand anders jouw posts nalezen en controleren op tone of voice. Er is altijd een kans op kromme zinnen en typefouten, haal deze er liever op voorhand uit.

Veel succes en plezier met het schrijven van jouw komende social media posts! Wil je graag dat ik even mee kijk? Geen probleem. Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Wil je mij beter leren kennen of weten wat ik nog meer doe? Bekijk dan hier mijn LinkedIn-pagina of bekijk mijn marketing aanbod.