Een aantal maanden geleden schreef ik een gastblog voor Digitelling.nl over het opstellen van de perfecte Salespagina: oftewel een pagina die jouw product of dienst gewoon keihard verkoopt. Deze pagina hang je vaak achter een campagne en moet natuurlijk top ingericht zijn om zoveel mogelijk (je raadt het al!) Sales te genereren. Maar waar moet deze pagina aan voldoen?
- Ken je doelgroep
In principe is dit de basis van marketing: weet wie jouw doelgroep is. Door jouw doelgroep écht te kennen weet je ook waar zij behoefte aan hebben en kun jij hier perfect op inspelen. Beantwoord onderstaande vragen eens over jouw doelgroep om meer inzicht te krijgen:
- Wat is zijn / haar naam, leeftijd en hobbies?
- Hoe verdient hij / zij haar geld?
- Geeft hij / zij makkelijk geld uit?
- Neemt hij / zij risico’s of gaat hij / zij voor ‘safe’?
- Welke meerwaarde heeft jouw product of dienst voor deze doelgroep?
Kom je tot de conclusie dat jouw doelgroep moeilijk geld uitgeeft, dan kun je op de Salespagina meer nadruk leggen op de goede deal die jij biedt en eventueel een tijdelijke korting geven. Speelt de ‘gemiddelde’ persoon uit jouw doelgroep op ‘safe’ en houdt diegene juist van zekerheid? Zorg dan dat je een uitgebreide pagina hebt met duidelijke omschrijvingen, zodat diegene niet voor verrassingen komt te staan. Op deze manier kun je jouw doelgroep overtuigen tot een aanschaf van jouw product of dienst.
- Omschrijf de pijnpunten
Door goed te beschrijven waar jouw doelgroep mee zit, de pijnpunten te ontlenen en het probleem te erkennen geef je aan dat je jouw doelgroep begrijpt. Kruip in de huid van jouw doelgroep en ‘voel’ de pijn. Verwoord dit eens op papier, bijvoorbeeld:
“Daar zit je dan. Ineens is het 17:00u, is jouw werkdag voorbij en lijkt jouw to-do-lijst nog langer dan vanochtend. Het is lastig om te zeggen waar alle tijd in is gaan zitten vandaag, en je kijkt ergens al op tegen de volgende werkdag. Wat kost dit veel energie.”
In plaats van:
“Als time management coach begeleid ik werknemers die het lastig vinden om structuur te brengen in hun werkdag.”
- Bied de oplossing
De oplossing die jij biedt moet de ‘pijn’ van tip 2 wegnemen. Doordat je aan hebt gegeven dat je jouw doelgroep echt begrijpt, hebben zij het gevoel dat je hen kunt helpen. Je wekt vertrouwen door jouw oplossing te bieden. De oplossing is uiteraard jouw product of dienst. - Beschrijf het resultaat
Ook belangrijk: beschrijf wat het afnemen van jouw dienst of het kopen van jouw product als resultaat oplevert voor jouw doelgroep. “Geen stress” en “tijd over” zijn vaak algemeenheden. Deze zullen je concurrenten waarschijnlijk ook roepen, wees hierin onderscheidend. Probeer eens iets langer te brainstormen dan de eerste algemeenheden die in je opkomen. - Maak gebruik van reviews
Heeft iemand jouw product of dienst in het verleden afgenomen? Vraag dan om een review. Tegenwoordig nemen consumenten sneller een product of dienst af wanneer de reviews goed en betrouwbaar zijn. De mening van derden wordt steeds waardevoller. Maak hier tactisch gebruik van.
Bonustip: conversieverhoging
Zorg in de opbouw van je Salespagina dat de bezoeker niet teveel hoeft te scrollen of klikken. Plaats regelmatig een button die linkt naar een aanvraagformulier of de mogelijkheid om jouw product te kopen. De eerste button plaats je zo hoog, dat men niet eens hoeft te scrollen.
Heb jij je perfecte Salespagina al staan? Laat het mij weten in de reacties of neem contact met me op.