Eind oktober schreef ik een blog over de klantreis. De kern van het verhaal is dat jouw klant een bepaalde reis aflegt voordat hij bij zijn einddoel bereikt. Het doel hierbij is de aanschaf van een product of dienst. Het is belangrijk dat je tijdens alle fasen contact hebt met je potentiële klant om deze persoon maximaal jouw kant op te krijgen.
Per fase is het verschillend welke kanalen en targeting krachtiger zal zijn. Zo zal een Google Search campagne op brede zoektermen goed zijn voor je zichtbaarheid en zal een retargeting op Facebook veel beter ingezet kunnen worden voor iemand die tegen een koopintentie aan zit. Diegene is al op jouw website geweest en heeft waarschijnlijk hoge interesse en kan door een simpele ‘reminder’ (even in aanraking komen met jouw merk) overstag gaan. Heb jij voor jezelf per fase goed in kaart welke kanalen je inzet?
Een stap verder is de budgetverdeling bij het inzetten van betaalde promoties. Start je hier net mee, dan kun je onderstaande cijfers als uitgangspunt nemen:
- See: 20%
- Think: 30%
- Do: 35%
- Care: 15%
Kleine disclaimer hierbij: deze verdeling is uiteraard afhankelijk van je doel. Zet jij een campagne in die alleen maar gericht is op zichtbaarheid, dan kun je al deze potjes overhevelen naar de eerste fase in de klantreis. Test ook eens met andere verdelingen om het maximale rendement te bereiken.
Tot welke inzichten kom jij? Ik ben benieuwd.
Wil je mij beter leren kennen of weten wat ik nog meer doe? Bekijk dan hier mijn LinkedIn-pagina of bekijk mijn marketing aanbod.