Het nut van een elevator pitch

Verwoord jouw kernboodschap binnen 60 seconden. GO!

En, is het gelukt?
Top, dan heb jij jouw elevator pitch waarschijnlijk goed op je vizier.
Of zullen we even samen een check doen of jij wel de ideale boodschap hebt?

Een elevator pitch is een korte presentatie van jezelf of je bedrijf. Wie ben je? Wat heb je te bieden en wat kan je voor een ander betekenen? Deze duurt maximaal 60 seconden, omdat je in deze tijd (bij wijze van spreken) iemand kunt ontmoeten in een lift en in deze korte tijd een krachtige introductie van jezelf kunt geven, nét voordat de ander de lift verlaat.

Waarom een elevator pitch?

Het is sterk om een krachtig en kort verhaal klaar te hebben waarin je vertelt wie je bent en waar je voor staat. Dit kan zijn bij sollicitaties, maar ook op netwerkborrels, feestjes en bij onverwachte introducties.

Voorafgaand aan een elevator pitch

Formuleer welke oplossing jij te bieden hebt voor jouw doelgroep. Welk probleem hebben zij waar jij de oplossing voor biedt? Jouw doelgroep zal altijd denken: ‘What’s in it for me?’. 

Belangrijkste elementen:

De perfecte elevator pitch bestaat uit vier elementen:

  1. Wie help je met jouw oplossing? 
  2. Het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt
  3. De oplossing die je daarvoor hebt
  4. Wat jouw oplossing oplevert

Bijvoorbeeld:
Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem) om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (opbrengst).

En nu jij! Formuleer vandaag eens jouw pitch, oefen deze tot in den treure zodat je bij elk liftbezoek, netwerkborrel en andere ontmoetingen deze zin kunt dromen. Dreun de zin overigens niet op, dat komt wel erg onnatuurlijk over. Kijk ook eens naar jouw marketinguitingen. Komt jouw boodschap / elevator pitch hierin goed naar voren? 

Succes!

Wil je mij beter leren kennen of weten wat ik nog meer doe? Bekijk dan hier mijn LinkedIn-pagina of bekijk mijn marketing aanbod.