Leer zelf goede webteksten schrijven

Is het jouw eeuwige struggle om een goede tekst te schrijven? Kom je niet tot de kern, zijn je teksten te lang of loopt het gewoon niet helemaal lekker? Vandaag geef ik je een aantal schrijftips die je direct kan toepassen op jouw blog en website teksten.

1. Zorg dat je basis goed staat

De basis voor het schrijven van je tekst moet eerst goed geformuleerd zijn, zodat je bij elke uiting een check kunt doen of deze hierop aansluit. Voldoet het aan deze basisformuleringen, dan zal je teksten direct meer met elkaar in lijn liggen.

Formuleer een persona
Weet op wie jij je verhaal richt en houdt deze persoon áltijd in je achterhoofd. Wat wil diegene lezen? Welke informatie wil hij / zij hebben, en wellicht het belangrijkste: waarom ben jij een meerwaarde voor hem / haar?

Formuleer per tekst een doel
Wat wil je bereiken? Lees de tekst aan het einde na en bedenk je of je dit doel hebt bereikt. Mogelijke doelen zijn: informeren, instrueren, opiniëren, overtuigen, activeren of amuseren.

Goede content raakt 3 dingen. Namelijk: het hoofd, het hart en de handen.
– Zorg dat je volgers iets leren (hoofd);
– Dat je hen raakt met je content (hart);
– Dat je ze in beweging krijgt (handen).

2. Schrijf vraaggestuurde teksten

Een bezoeker heeft een vraag en komt daarom op je website of bij je blog. Schrijf daarom vanuit het oogpunt van je bezoeker. Hij scant de tekst op woorden die mogelijk een antwoord op zijn vraag geven. Houd bij het schrijven van een webtekst dan ook steeds voor ogen, welke (zoek)vraag van jouw lezer beantwoordt deze tekst?

3. Schrijf beknopte en heldere teksten

Webteksten zijn het beste wanneer ze kort, bondig, overzichtelijk en actief geschreven zijn. Voorkom lange wollige teksten. De bezoeker van een website moet in één oogopslag zien waar die tekst over gaat. Om ervoor te zorgen dat een tekst beknopt en actief is, vermijdt woorden als ‘worden’, ‘zullen’, ‘lijken’ en ‘kunnen’.

Een voorbeeld van een passieve tekst:

Als u nog vragen heeft na het lezen van deze tekst, dan kunt u contact met ons opnemen via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.

Een voorbeeld van een actieve tekst:

Vragen na het lezen van deze tekst? Bel of mail ons meteen!

Het is handig om de volgende vraag tijdens het schrijven in gedachte te houden: ‘Kan het korter?’ Meestal is het antwoord ‘ja’. Realiseer je dat je iedere zin anders kan opschrijven.

4. Schrijf overzichtelijke teksten

Bezoekers scannen een pagina snel, zoekend naar woorden die een antwoord geven op hun vraag. Een overzichtelijke tekst is makkelijker leesbaar en dat bereik je onder andere met de volgende punten:
• Schrijf korte alinea’s;
• Gebruik korte inhoudelijke tussenkopjes die iets zeggen over het onderwerp;
• Gebruik opsommingen.

5. Gebruik betekenisvolle links

Wanneer je een link toevoegt in de tekst, moet duidelijk zijn waar die link naartoe leidt. Dit is vooral belangrijk voor de zoekmachines en je plaats tussen de zoekresultaten. Een woordcombinatie als ‘klik hier’ is onduidelijk. De lezer haalt wél uit de context waar de link naar toegaat, maar een zoekmachine níét. Die zal jouw beschrijvende linktekst indexeren en je belonen met een hogere plaats in de zoekresultaten.

Hierbij een voorbeeld van hoe het niet moet:

Klik hier voor informatie over online marketing

Hierbij een voorbeeld van hoe het wel moet:

Klik hier voor informatie over online marketing

Schrijf pakkend! Mensen gaan alsnog van je webpagina af als je teksten niet lekker lezen. Wanneer je bovenstaande punten consequent toepast, worden jouw teksten in ieder geval beter en duidelijker.

Succes met het schrijven van je nieuwe teksten! Wil je dat ik je even op weg help? Kijk dan hier hoe ik je kan helpen met mijn copywriting skills.