Afterpay publiceerde vorige week een onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de Nederlandse Fashion Shoppers de intentie heeft om op Black Friday (27 november aanstaande) een online aankoop te doen.
Normaliter ligt dit percentage een stuk lager en van de Nederlandse consumenten die nooit kleding online koopt, zegt nu 27% deze intentie wel te hebben. De verwachting is dat de impact van hun koopintentie aanzienlijk zal zijn.
Maar hoe bereid jij je hier op voor?
Kleine tip: ook al verkoop je geen kleding, deze blog helpt je met het voorbereiden op Black Friday als piekmoment in het jaar.
Verschuiving van fysiek naar online
Een logisch gevolg van het coronavirus zien we terug in de online statistieken. Sinds april zien we dat de online verkopen steeds meer groeien; een verschuiving in het shopgedrag van fysiek naar online.
Op 27 november staat Black Friday voor de deur, en ook al duurt dit nog een kleine maand, dit is hét moment om te starten om deze campagne goed voor te bereiden. In 2019 werd op Black Friday een record behaald op het gebied van mobiel winkelen, met een omzet van miljarden dollars en euro’s wereldwijd. De koopintentie was toen al enorm, en met de verschuiving van fysiek naar online wordt de impact nóg groter verwacht.
Stappenplan voorbereiding Black Friday
Plan zo snel mogelijk een vergadering of sparmoment in en volg onderstaande stappen.
1. Stel concrete doelen vast
Met behulp van specifieke en concrete doelen, bepaal je het type campagne dat je wilt voeren. Wil je meer op zichtbaarheid zitten, bijvoorbeeld door het lanceren van een nieuw product, dan adviseer ik om meer in te zetten op algemene zoektermen in Google Search en om op bepaalde interesses te targeten op Social Media. Wil je juist meer verkopen, dan zet je eerder in op een retargering campagne of het benaderen van je huidige klantenbestand.
Door concrete doelen te formuleren kun je achteraf bepalen of je campagne succesvol was. Wordt dit niet je eerste Black Friday campagne, neem dan ook de campagneresultaten van vorig jaar nog eens onder de loep. Was deze campagne succesvol? Waar kun je bijsturen? Wat heb je geleerd?
2. Kies je kanalen
Focus! Richt je niet op álle kanalen, maar denk eens na over een Social Media Only actie of een attentie voor je huidige klantenbestand, in de vorm van bijvoorbeeld extra korting. Door meer aandacht aan een beperkt aantal kanalen te geven, houd je focus en kun je meer resultaat verwachten.
Een extra tip: geef liefde aan je website en zorg dat deze in topconditie is met killing landingspages. Je gaat nu tijd en geld investering in marketing. Verdwaald men vervolgens op de website of is daar nauwelijks herkenning van deze campagne, dan zal de bezoeker sneller afhaken. Gemiste kans!
3. Maak een planning
Ook als is Black Friday een ‘eendagsevenement’, jouw promotie kan al veel eerder starten. Maak een planning. Denk na over teasers voor deze dag. Wil je werken met give aways, bereid deze dan alvast voor. Wil je werken met influencers, zorg dan dat je de lijntjes al op tijd hebt uitgezet. Wil je iets doen met videomarketing? Schakel een videograaf in. Door alles inzichtelijk te hebben, kun je alvast starten met het voorbereiden van de content. Door een zoekwoordanalyse te doen kun je de zoekintenties van je doelgroep achterhalen.
4. Bereid de content voor
Bepaal naast deze planning welke content je per kanaal plaatst. Maak een contentplanning, inclusief alle uitgeschreven posts en teksten. Start een onderzoek voor de juiste hashtags op Instagram, zorg voor de e-mailmarketing dat je database in orde is, schrijf teksten voor je website, maak sterke landingspages. Zoek en ontwerp de juiste visuals.
Piek niet alleen op Black Friday zelf, maar prikkel al eerder. Bol.com had in 2019 dagacties in de week voorafgaand aan Black Friday, deze waren half november al bekend bij de doelgroep. Blijf de hele maand in het vizier van je doelgroep. Benut alle fasen in de customer journey optimaal, zorg voor content die bij elke fase past: van oriëntatie tot koopintentie.
Heb je alle content voorbereid? Plan deze dan ook direct in. Plan in je eigen agenda een check op de dag van livegang, zodat je de voortgang goed kunt monitoren.
5. Meten = weten
Werk met UTM codes om te bepalen of de campagne écht succesvol is. Zorg dat aan elke link die je gebruikt een UTM code verbonden is, zodat je eenvoudig in Google Analytics het totale effect van de campagne kunt meten. Gebruik ook je Social Media Analytics om inzichten te krijgen over het succes van je campagne. Leg deze vervolgens naast de doelen die je bij stap 1 hebt geformuleerd.
De laatste tip: rapporteer statistieken en learnings goed zodat je hier volgend jaar alleen maar profijt van hebt. Wat werkt wel en wat werkt niet?
Meer weten? Ik kan je nog meer adviezen geven en wil graag met je sparren voor toffe Black Friday (of andere) ideeën. Neem contact met me op.