In november gaf ik samen met Kirsten van SocialMediaJunkie twee webinars over de Instagram strategie . Hoe zet je de basis goed om te knallen met Instagram? We vertelden onder andere over het strategieplan, werken met een contentplan en gaven veel praktische tips zoals het schrijven van de perfecte post en het doen van een gedegen onderzoek naar hashtags.
Waarom een hashtag onderzoek?
Een hashtag onderzoek is belangrijk voor je zichtbaarheid. De combinatie van meerdere hashtags kan er voor zorgen dat je een enorme boost krijgt op Instagram.
Combinatie van hashtags
Belangrijk is om te kijken naar welke soort hashtags je wilt pushen. Er zijn diverse soorten, vandaag ga ik in op de branded hashtags en degene met een groot en klein bereik. De combinatie van deze drie is namelijk goud waard.
- Branded hashtag: bijvoorbeeld #jasmijncommunicatie. In deze hashtag is het direct duidelijk dat het om mijn onderneming gaat. Geef je eigen hashtag direct een flinke lading door deze bij elke post te gebruiken
- Grote hashtags: dit zijn hashtags die gebruikt worden in 500.000+ posts. Je verdwijnt hier in de massa, maar je wilt daarnaast heb je wel snel veel publiek. Een grote hashtag in mijn branche is bijvoorbeeld #onlinemarketing
- Kleine hashtags: deze worden in 0 – 50.000 posts gebruikt. Deze worden minder vaak gebruikt, maar zijn relevanter. Een voorbeeld is: #onlinemarketingbureau
Wanneer je op Instagram naar de pagina ‘explore’ gaat, toets je daar ‘#’ in en vervolgens het zoekwoord. Je ziet dan direct hoeveel berichten er onder de desbetreffende hashtag is geplaatst. Wereldwijd.
Kijk naar concurrentie
Kijk eens naar je concurrenten. Welke hashtags gebruiken zij en waarom? Haal hier je inspiratie uit.
Zorg voor relevantie
Heb je voor jouw gevoel de gouden combinatie gevonden? Check dan nog wel even of deze hashtags relevant zijn voor jouw doelgroep. Niets is vervelender voor degene die op deze hashtag zoekt om bij een totaal ander onderwerp uit te komen. Wees hier scherp op.
Reacties, likes en delen van hashtag – berichten
Analyseer de betrokkenheid van de hashtags. Dit gaat over het aantal reacties, likes en het delen van het bericht binnen deze hashtag. Het algoritme van Instagram vinden deze grote betrokkenheid belangrijk en zullen daardoor jouw bericht ook hoger plaatsen wanneer je deze gebruikt.
Analyseer
En nu? Nu heb je de perfecte hashtags gevonden. Gebruik je deze dan altijd? Nee, zeker niet. Ga sleutelen, puzzelen, probeer andere combinaties en analyseer je data. Gebruik je gevonden hashtags 2 weken en duik dan in de statistieken om te bepalen of deze combinatie bijdraagt aan je zichtbaarheid. De statistieken kun je vinden (in je business account) wanneer je naar de foto zelf gaat en dan naar beneden scrollt tot de tekst ‘via hashtags’.
Gebruik nooit hashtags te lang. Instagram zal je dan labelen als ‘lui’ en je lager ranken in het algoritme. Instagram is namelijk een sociaal medium en ontwikkelt snel, Instagram wil dat jij hier deel aan neemt. Door goed onderzoek te doen, kun jij je zichtbaarheid enorm vergroten.
Succes!
Veel informatie? – Ik spar graag met je! Neem vrijblijvend contact met me op.
Wil je mij eerst beter leren kennen of weten wat ik nog meer doe? Bekijk dan hier mijn LinkedIn-pagina of bekijk mijn marketing aanbod.