5 tips voor social media inspiratie

Lastig hè? Om constant inspiratie te hebben voor je social media. Voor je gevoel moet je telkens iets nieuws bedenken, de tofste posts online knallen en dan ook nog met enige regelmaat. Toch is het soms makkelijker dan je denkt, komt ‘ie:

1. Werk met thema’s / categorieën
Formuleer 3 à 4 thema’s waar je al jouw social media posts onder kan passen, dit zijn thema’s als: inspiratie, diensten, klanten, nieuws, producten, ervaringen, achter de schermen, etc.

Uiteraard zijn de categorieën afhankelijk van je bedrijf, product en dienst. Wissel af tussen deze thema’s. Door steeds je posts te scharen onder deze categorieën heb je ook niet het gevoel dat “je maar iets doet”. 

2. Inhaakmomenten + contentkalender
Werk met een kalender! In de ideale wereld werk je met een jaarkalender waarin je al (grof) belangrijke punten benoemd, en zelfs al bepaalde posts schrijft. Hierdoor bespaar je op termijn ook tijd. 

Daarnaast zijn inhaakmomenten de ideale manier om ‘op in te haken’. Een inhaakkalender toont alle ‘inhakers’ van een bepaalde periode, inhakend op de terugkerende actualiteit (zoals bijvoorbeeld Dierendag of dag van de Post). Perfect voor wanneer je inspiratieloos bent op het gebied van social media content. 

Zorg voor relevante inhakers zodat je geen irrelevante doelgroep benaderd. Kies zorgvuldig welke inhaker bij jouw onderneming past. Kies niet alleen voor de meest populaire dagen, je concurreert dan namelijk met veel andere bedrijven en je zichtbaarheid wordt aanzienlijk verkleind. Download hier jouw gratis inhaakkalender.

Download gratis inhaakkalender

3. Volg het nieuws en vakbladen, bekijk concurrenten
Lees en luister – het nieuws, vakbladen, maar neem ook eens een kijkje bij je concullega’s en laat je inspireren. Door het nieuws nauwlettend te volgen kun je inhaken op de actualiteit en door vakbladen te lezen, kun je jouw vakkennis nog meer uiten. Welke onderwerpen spelen bij je doelgroep? 

4. Bekijk je statistieken
Duik in je Social media statistieken. Welke posts hadden een groot bereik en hebben veel engagement (betrokkenheid) gegenereerd? Herhaal deze posts met een kleine twist. Je weet dat je doelgroep deze posts interessant vinden. Kijk ook naar de niet goedwerkende posts, herhaal deze posts niet meer, maar brainstorm over iets nieuws. 

5. Brainstormsessie met je team
Over brainstormen gesproken.. Blok een deel in je agenda om met je team te zitten. Dit kan op de maandagochtend zijn waarbij je naast de ‘Hoe-was-je-weekend?’-gesprekken ook rondvraagt over eventuele posts voor social media. Men kan elkaar inspireren en daardoor kun je jouw kalender flink vullen. Hang op een centrale plek een whiteboard op waar iedereen zijn inspiratie op kan schrijven. Heeft iemand tijd over? Dan werkt diegene een post uit. Easiness does it, right? 

Succes!