Klantreis – Wat is dat en hoe zet je het in?

Een klant legt een bepaalde ‘reis’ af om bij jouw (of zijn) einddoel te komen (bijvoorbeeld een aankoop van je product of dienst). Belangrijk is om in de diverse fasen van deze klantreis in contact te zijn met je doelgroep.

Fasen in Customer journey

Er zijn diverse modellen om de klantreis (of customer journey) in kaart te brengen. Ik ben zelf fan van het See-Think-Do-Care model van Google, omdat deze concreet en helder formuleert waar de doelgroep zich in kan bevinden.

  • See-fase is gericht op het genereren van bekendheid bij de relevante doelgroep. Bijvoorbeeld Facebook advertenties gericht op ‘interesses fashion’.
  • Think-fase is gericht op het inspelen op de behoefte aan  een product door de doelgroep. Bijvoorbeeld: een Google Advertentie die gericht is op personen die zoeken op je naam.
  • Do-fase is de actiefase en heeft conversie als doel. Bijvoorbeeld: een pop-up op je website met een kortingscode.
  • Care-fase is voor het behoud van de binding met de klant te en hen te stimuleren tot een herhaalaankoop. Bijvoorbeeld: een e-mail met informatie over accessoire bij een eerder gekocht product. 

Veel ondernemers richten zich alleen op de ‘Do-fase’, omdat hier direct concrete leads uit kunnen komen (contact aanvragen of een aankoop), maar bedenk je dat je JUIST zichtbaar wilt zijn als men een overweging maakt tussen diverse ondernemers. Als jij niet zichtbaar bent, en jouw concurrent wel, dan kan het zijn dat jouw potentiële klant niet eens in de Do-fase in jouw funnel belandt. 

Onthoud: Alle kanalen staan in verbinding met elkaar én versterken elkaar. Een persoon komt gemiddeld 7 keer (!) in contact met jouw product of dienst voordat ze overgaan tot aankoop. Dit is dan via diverse kanalen.


Klantreis in kaart

Heb jij de klantreis van jouw klant en potentiële klant goed in kaart? Zo ja, weet je dan ook hoe je deze personen in de diverse fasen op de juiste manier moet aanspreken? Mocht je hier advies over willen, dan kun je altijd contact met me opnemen. Ik help je graag!