Afgelopen week kreeg ik een vraag van een klant over hoe zij snel e-mailadressen kan verzamelen voor haar e-mailmarketing. Haar eigen idee was om e-mailadressen te zoeken op internet en deze een e-mail te sturen. Hiermee wil zij meer bekendheid aan haar organisatie geven. Is dit zinvol?
Het antwoord is tweeledig.
Ten eerste: dit mag niet. In mei 2018 is de AVG-wetgeving flink aangescherpt en moet iedereen een bewuste opt-in geven (een vinkje zetten). Daarna mag je diegene pas benaderen met een e-mail.
Ten tweede: wanneer dit wel zou mogen, zijn dit dan relevante e-mailadressen? Waarschijnlijk niet. Ga je echt successen behalen bij e-mailadressen die op het internet gevonden hebt of juist eerder bij mensen die hun e-mailadressen hebben achtergelaten om meer informatie te vinden? Juist die laatste doelgroep is veel relevanter.
Ik heb haar daarom geadviseerd om op een andere manier aan e-mailadressen te komen, bijvoorbeeld door:
- Het aanbieden van een whitepaper: je geeft nuttige informatie weg, maar in ruil daarvoor moet diegene wel zijn e-mailadres achterlaten.*
- Het opzetten van een winactie: je geeft een te gekke prijs weg, maar voor deelname moet men wel zijn e-mailadres achterlaten.*
- Een Facebook Lead Ad: dit is een formulier die grotendeels al is ingevuld door Facebook. Deze zet je bijvoorbeeld in als men een brochure wil aanvragen of iets wil downloaden, maar ook abonneren op de nieuwsbrief is een optie
- Pop-up op website: hiermee benader je mensen actief om hun e-mailadres achter te laten om regelmatig bijvoorbeeld het laatste nieuws of de beste aanbiedingen te ontvangen.
* Let op dat je bij bovenstaande wel de mogelijkheid geeft om aan te vinken dat je diegene mag benaderen met commerciële nieuwsbrieven.
Succes!
Wil je mij beter leren kennen of weten wat ik nog meer doe? Bekijk dan hier mijn LinkedIn-pagina of bekijk mijn marketing aanbod.